گل مژه چیست؟

گل مژه برجستگی‌های دردناک و قرمز رنگی هستند که در پلک بالایی یا پایینی ظاهر می‌شوند. دردناک بودن آنها به این معنی است که از چرک پر شده‌اند. این بیماری چشمی در هر سن و سالی دیده می‌شود اما در بزرگسالان بیشتر شایع است. افرادی که به دیابت، کلسترول بالا و روزاسه چشمی (Ocular rosacea) مبتلا هستند، بیشتر در معرض آن قرار دارند. روزاسه نوعی بیماری چشمی است که با خارش، سوزش و قرمزی چشم همراه است.این بیماری مسری نیست؛ در واقع بهتر است بگوییم با آن مفهومی که از مسری بودن در ذهن ماست، فرق دارد. یعنی ارتباط شما با بیمار نمی‌تواند باعث انتقال آن شود؛ مگر اینکه با دست به گل مژه دست بزنید و سپس چشمان خود را لمس کنید. در این حالت احتمال سرایت بیماری وجود دارد. همچنین بهتر است روبالشی که بیمار از آن استفاده کرده است را بشویید، چراکه آلودگی از طریق آن می‌تواند منتقل شود.

علت گل مژه چیست؟

علت بروز گل مژه به غدد چربی بسیاری ریزی در پلک‌ها، بخصوص در ناحیه مژه‌ها، بازمی‌گردد. این غدد مانند منافذ هستند، هر نوع آلودگی مانند پوست مرده یا تجمع چربی که باعث انسداد آنها شود منجر به بروز این ناراحتی چشمی خواهد شد. به این ترتیب باکتری‌ها (استافیلوکوک) فرصت رشد و تکثیر پیدا می‌کنند و عفونت غدد چربی پلک ایجاد می‌شود. فاکتورهای زیر در بروز این بیماری چشمی موثر هستند:

• رعایت نکردن بهداشت چشم‌ها
  • تماس دست آلوده به چشم
  • استفاده نادرست از لنزهای تماسی
  • استفاده از لوازم آرایش بی‌کیفیت و فاسد
  • پاک نکردن مواد آرایشی از چشم‌ها
  • بلفاریت (Blepharitis، التهاب در لبه پلک)
  • روزاسه
  • انواع گل مژه
  • گل مژه برطبق اینکه کدام ناحیه پلک را درگیر می‌کند به ۲ دسته اصلی زیر تقسیم می‌شود:

۱- بیرونی: در این حالت جوش‌ها در قسمت بیرونی پلک بالا یا پایین بروز می‌کنند. این نوع گل مژه بسیار رایج است و عفونت فولیکول مژه علت اصلی آن است.

۲- درونی: در این شرایط جوش‌ها را در قسمت داخلی پلک‌ها می‌بینید. عفونت غدد داخلی پلک باعث بروز آنها می‌شوند. این غدد به مرطوب نگه داشتن چشم‌ها کمک می‌کنند.

• علائم گل مژه:

• خارش
    • افزایش تولید اشک
    • پوسته پوسته شدن پلک
    • احساس می‌کنید چیزی در چشم وجود دارد
    • حساسیت به نور

این بیماری چشمی عوارض جدی ندارد و سلامت چشم را تهدید نمی‌کند و به ندرت می‌تواند باعث عفونت چشم شود. خارش و سنگینی پلک از مهمترین و شایع‌ترین آن هستند.

پزشک متخصص با بررسی وضعیت چشم و شرح حال بیمار، به راحتی می‌تواند گل مژه را تشخیص دهد. برای این منظور به آزمایش خاصی نیاز ندارید.

• پزشک متخصص چشم برای درمان این بیماری در کنار مراقبت‌های خانگی استفاده از پماد آنتی بیوتیک و قطره استریل گل مژه را تجویز می‌کند.

گاهی اوقات این بیماری چشمی نسبت به مراقبت‌های خانگی و درمان‌های رایج مقاومت نشان می‌دهد. در این شرایط پزشک متخصص احتمالا جراحی را پیشنهاد خواهد کرد. پزشک با بیهوشی موضعی، یک برش کوچک در ناحیه پلک ایجاد و عفونت را خارج می‌کند. این جراحی در مطب انجام می‌شود و نیازی به بستری شده ندارد.

• یک دستمال تمیز را با گرم شستشو دهید و آن را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پلک بگذارید. در طی روز این کار را سه تا پنج بار تکرار کنید. برای این منظور می‌توانید از چای‌های کیسه‌ایی هم استفاده نمایید. آنها را با گرم مرطوب و سپس روی چشم قرار دهید. محققان بر این باور هستند که چای به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد در درمان این بیماری چشمی موثر است. خوب است بدانید خواص آنتی باکتریالی چای سبز از چای سیاه بیشتر است. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، لطفا آن را با درمانکده در میان بگذارید.

پخش ویدیو