عوامل آسیب رسان به چشم

۱. عدم استفاده از عینک آفتابی
اشعه ماوراء بنفش بیش از حد خورشید برای بینایی شما خطرناک است و می‌تواند به بافت های سطحی
چشم، قرنیه و عدسی آسیب برساند. بیماری‌هایی همچون آب مروارید و سرطان‌های چشم نیز می‌توانند
از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ایجاد شوند.
۲. تتو کردن کره چشم
خالکوبی کره چشم می‌تواند چندین عارضه جدی از جمله عفونت ناشی از سوزن یا جوهر، التهاب چشم،
جدا شدن شبکیه یا کوری ایجاد کند.
روش ایمن‌تر تغییر ظاهر چشم، استفاده از لنزهای رنگی است که برای تجویز آن می‌توانید به چشم
پزشک مراجعه کنید.
۳. رژیم غذایی نامناسب
رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به آسیب به بینایی و عصب بینایی شود.
سبزیجات سبز برگ، سبزیجات نارنجی رنگ و مرکبات، میوه‌ها، لوبیاها و سایر غذاهای غنی از مواد
مغذی برای سلامت چشم بهترین هستند.
۴. سیگار کشیدن
آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و گلوکوم از بیماری های چشمی مرتبط با سیگار هستند. ترک سیگار
یکی از بهترین تغییرات در سبک زندگی است که می‌توانید برای محافظت از چشمان خود ایجاد کنید.
۵. درمان‌های خانگی خطرناک
ممکن است شما هم در صورت مواجه با مشکلات چشمی توسط اطرافیان به استفاده از برخی
درمان‌های خانگی تشویق شوید، اما توجه داشته باشید که کلیه درمان‌های خانگی و تایید نشده توسط
پزشک می‌توانند باعث ایجاد باکتری و عفونت چشم شوند. قبل از استفاده از آنها با چشم پزشک خود
مشورت کنید.
۶. نادیده گرفتن شرایط سلامتی

فشار خون بالا یا نادیده گرفتن شرایط سلامتی شما می‌تواند منجر به تغییر در بینایی شود. در واقع،
بیماری چشم دیابتی یکی از شایع ترین علل نابینایی است. سطح قند خون بالا نیز باعث پارگی رگ‌های
خونی در چشم می‌شود.
۷. انجام ورزش بدون عینک محافظ
بعضی ورزش‌های خاص بدون تجهیزات ایمنی مناسب می‌توانند باعث آسیب‌های جدی چشم شوند.
جداشدگی شبکیه، خونریزی داخل چشم و پارگی چشم برخی از آسیب‌های چشمی رایج در ورزشکاران
هستند و می‌توان با استفاده عینک مناسب از آنها پیشگیری کرد.
۸. عدم استفاده از عینک محافظ در محل کار
اگر کار شما در ساخت و ساز کار است، یا با مواد شیمیایی کار می‌کنید، عینک برای شما الزامی است.
در واقع، بیشتر آسیب‌های چشمی در خانه یا محل کار به خاطر عدم استفاده از عینک محافظ اتفاق
می‌افتد. بیش از ۹۰ درصد از این صدمات را می‌توان با استفاده از عینک محافظ جلوگیری کرد.
۹. تأخیر در مراقبت‌ها پس از آسیب چشم
آسیب‌های چشمی گاهی اوقات خیلی جدی به نظر نمی‌رسند. اما عدم دریافت درمان مناسب ممکن است
به معنای از دست دادن بینایی شما باشد. علائم رایج آسیب چشم را مطالعه کنید و در صورت تجربه
هریک از آنها فوراً به پزشک مراجعه کنید.
۱۰. عدم مصرف دارو طبق دستور
برخی از بیماری‌های جدی چشم نیاز به درمان مداوم دارند. برای مثال، افراد مبتلا به گلوکوم از قطره
های چشمی با نسخه استفاده می‌کنند. بیماران گاهی فراموش می‌کنند که قطره چشمی را به موقع و یا
به درستی استفاده کنند. این کار می‌تواند عواقب جدی بر اثربخشی درمان شما داشته باشد.
۱۱. خیره شدن به خورشید
خیره شدن مستقیم به خورشید بدون محافظ می‌تواند شبکیه چشم شما را بسوزاند. عینک آفتابی استاندارد،
اگرچه برای محافظت از شما در برابر اشعه ماوراء بنفش خوب است، اما برای خیره شدن مستقیم به
خورشید مناسب نیست.
۱۲. شنا با لنزهای تماسی
آب و لنزهای تماسی با هم سازگار نیستند. شنا کردن با لنز می‌تواند باعث نفوذ باکتری به چشم شود و
شما را در معرض خطر عفونت قرار دهد. هنگام شنا لنزهای تماسی را از چشم خارج کرده و از
عینک‌های مخصوص شنا استفاده کنید.

۱۳. تمیز نکردن لنز
تمیز نکردن درست لنزها یکی دیگر از راه‌های ابتلای افراد به عفونت چشم است. ابتدا دست‌های خود
را بشویید، سپس لنزها را از چشم برداشته و با محلول تمیز کننده ضدعفونی کنید. در مورد
دستورالعمل‌های مراقبت دقیق‌تر نیز با چشم پزشک خود مشورت کنید.
۱۴. استفاده شبانه‌روزی از لنز‌های تماسی
لنزهای تماسی لنزهایی هستند که فقط برای استفاده در طول روز و بیداری ساخته شده اند. در طول روز
می‌توانید از لنز‌های خود استفاده کنید ولی باید قبل از خواب آنها را در بیاورید. استفاده طولانی‌تر از
زمان توصیه شده می‌تواند بینایی شما را تهدید کند.
۱۵. خرید بدون نسخه لنزها
بسیاری از لنزها بدون نسخه پزشک فروخته می‌شوند. چنانچه انتخاب لنز زیر نظر پزشک نباشد
می‌تواند به آسیب جدی چشم، از جمله نابینایی منجر شود.همیشه قبل از خرید و استفاده از لنزهای خود
با یک متخصص چشم مشورت کنید.
۱۶. با آرایش خوابیدن
اگر آرایش چشم به درستی پاک نشود، می‌تواند سطح چشم را خراش دهد و منجر به عفونت شود.
استفاده از پد پاک کننده آرایش برای پاک کردن آرایش اطراف چشم و صورت ضروری است. شامپو
بچه نیز یکی از پاک کننده‌های آرایش موثر و ایمن است.
۱۷. حذف واکسن
واکسیناسیون به موقع می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند. برای مثال واکسن‌ زونا برای
بزرگسالان بالای ۵۰ سال و واکسن سرخک برای کودکان ضروری است. زیرا این بیماری‌ها می‌توانند
وارد چشم شوند و مشکلات جدی بینایی ایجاد کنند.
۱۸. معاینه نکردن چشم
ممکن است بسیاری از بیماری‌های چشمی بدون هیچ علامتی شروع ‌شوند، ولی چشم پزشک می‌تواند
بیماری‌های چشمی را در مراحل اولیه تشخیص دهد. به همین دلیل است که معاینه چشم بسیار مهم است.
به همه بزرگسالان توصیه می‌شود که از ۵۰ سالگی به بعد ویزیت‌های منظم سالانه با چشم پزشک
خود داشته باشند.